کاردرمانی جسمی

کاردرمانی جسمی یکی از زیر مجموعه‌های کاردرمانی محسوب می‌شود ، نقش مهمی در توانبخشی جامعه توانخواه بخصوص بخش کودکان یا همان کاردرمانی کودکان بر عهده دارد. کاردرمانی جسمی به مداخلات جسمی حرکتی برای کودکان با سطوح مختلف اعم از مشکلات شدید حرکتی گرفته تا اختلالات حسی و تعادلی و هماهنگی‌های حرکتی گفته می‌شود.

از خدمات کاردرمانی جسمی چه کسانی استفاده می کنند؟

کاردرمانی جسمی شامل افرادی است که مبتلا به:

  • هیدروسفالی
  • تورتیکولی
  • هیپوتونی
  • دیستروفی عضلانی
  • نوروپانی
  • خام حرکتی کلامزی
  • مشکلات حرکتی بیماری‌های متابولیک
  • فلج مغزی
  • تاخیر رشدی
  • اختلالات هماهنگی حرکتی
  • مشکلات درکی حرکتی
  • ضربه مغزیفلج ارب
  • صافی کف پا
  • پاپرانتزی
  • سکته مغزی
  • پارکینسون

مداخله های کاردرمانی در اختلال های ادراک دیداری

اختلال درتوانایی های ادراک دیداری ، یکی از مشکلاتی است که ممکن در کودکان ایجاد شده و سبب بروز مشکلاتی در حیطه های کاری مختلف شود که یکی از مهم ترین آن ها اختلال در کارکردهای آموزشی و فعالیت های مدرسه ای است . نتیجه گیری : بنابراین درمان و توان بخشی این اختلال از وظایف کاردرمانگرانی است که در حیطه کودکان فعالیت می کنند تا با ارزیابی و درمان صحیح بتوانند مشارکت کودک در همه ابعاد زندگی را تسهیل کنند.

خلاصه اجزای دریافتی مهارت ادراک دیداری و تاثیر عملکرد و اختلال عملکردی آن ها اجزای دریافت عمکرد موثر اختلال عملکردی دیداری – تیره وتار به نظر رسیدن کلمات – نزدیک نگه داشتن کتاب به چشم ها-تشخیص جزییات ریز اشیای واقع در میدان دید – پلک زدن زیاد هنگام انجام کارهای دیداری – نگاه کردن به تخته سیاه به صورت کج (یک طرفی )- توانایی تمرکز بر اشیا در فواصل مختلف (تطابق – مبهم و تار به نظر رسیدن کلمات تطابق عدسی در فواصل مختلف-از نزدیک به دور یا – گم کردن جایگاه کلمات در جمله یا گم کردن جایگاه برعکس ) جملات – شکایت از دوبینی – تکرار حروف در یک کلمه – حذف حروف- ترکیب تصاویر ٢چشم به یک درک واحد – توانایی نداشتن در قرار دادن اعداد در راستای درست در ستون های زیر یک عدد – نگاه یک طرفه- بستن چشم ها یا پوشاندن چشم ها با دست

همگرایی بیش ازحد: وضعیتی است که در آن چشم ها بیشترتمایل به چرخیدن به سمت داخل دارند تا خارج چرخاندن ٢چشم به سمت داخل ، زمانی که شی ای – همگرایی ناکافی : زمانی که از چشم برای انجام کارهای همگرایی به سمت چشم ها نزدیک می شود نزدیک استفاده می شود، چشم ها به سمت خارج چرخش پیدا می کنند- درک عمق یک چشمی یا ٢چشمی – مشکل داشتن در فضاهای ٣بعدی – برخوردکردن به اشیا هنگام راه رفتن میدان بینایی آگاهی از فضای فیزیکی میدان بینایی – توانایی نداشتن در دیدن محرک های بینایی که به او نزدیک می شوند -هدف گیری هماهنگ چشم ها هنگام حرکت سریع – حرکت دادن سر هنگام خواندن یک نوشته تعقیب یا حفظ

اسپایدر کیج و کاربرد آن در کاردرمانی

یکی از تجهیزات توانبخشی است که استفاده از آن می‌تواند برای کودک مفرح و هیجان انگیز بوده و در عین حال تاثیرات مطلوبی بر رشد، بهبودی و جهش درمانی او از جهات مختلف داشته باشد. این وسیله درمانی به شکل یک داربست قفس مانند بوده که از اسکلت و توری‌های فلزی ساخته شده است. مراجع به وسیله کمربندها و آویزهای مخصوص (هارنس) و با کمک تعدادی طناب الاستیک کشی (که مخصوص بوده و برای این منظور ساخته شده‌اند) به دیواره‌ها و سقف اسپایدر کیج متصل گردیده و بعضاً به حالت معلق در می‌آید.

قرار گرفتن کودک در این وضعیت موجب می‌شود که او به راحتی در تمرینات تعادلی و تقویت عضلانی مشارکت داشته و درمانگر نیز بتواند با فراغ بال وضعیت و راستایی صحیح را (بعضی اوقات بدون دخالت دست) در بدن کودک ایجاد کند.

کاردرمانگر می‌تواند برای دستیابی به اهداف و مقاصد زیر از اسپایدر کیج بهره بگیرد:

۱. افزایش قدرت عضلانی

۲. پیشگیری از تحلیل عضلانی و کوتاهی آن

۳. افزایش دامنه حرکتی مفاصل

۴. بهبود حس تعادلی و تعادل

۵. بهبود هماهنگی عضلانی

۶. افزایش انعطاف پذیری عضلات

۷. پیشبرد یادگیری حرکتی و برنامه ریزی حرکتی

۸. بهبود حس عمقی

۹. بهبود فرایند یکپارچگی حسی

۱۰. تسهیل مراحل رشد حرکتی همراه با تحمل وزن مختصر یا کامل

۱۱. افزایش حس استقلال و اعتماد به نفس کودک

۱۲. تسهیل واکنش های راستایی و تعادلی-حفاظتی در کودک

موارد کاربرد اسپایدر کیج در کاردرمانی

۱. کودکان مبتلا به ضایعات غیر پیش‌رونده سیستم عصبی مرکزی مانند فلج مغزی

۲. کودکان دارای تاخیر رشدی

۲. سکته مغزی

۳. ضربه به سر

۴. بیماری‌های عضلانی-اسکلتی مانند آسیب‌های ورزشی و همینطور توانبخشی متعاقب شکستگی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *